Marketing na Twitteru v České republice aneb vyplatí se do něj investovat?
Twitter je celosvětově jedna z nejoblíbenějších sociálních sítí. Denně na ní tráví čas téměř 200 milionů aktivních uživatelů, kteří každou minutu sdílí více než 350 000 tweetů. Vyplatí se ale zařadit Twitter do marketingové strategie v českých vodách, kde je publikum opravdu specifické? To vše a mnohem více se dozvíte v našem článku.
Aktuální obsah a slovní minimalismus
Ne nadarmo je Twitter oblíbenou sociální sítí novinářů, komentátorů, odborníků, celebrit či politiků. Aktuální informace a postřehy nad tím nejnovějším celosvětovým děním jsou na Twitteru denní chleba. Uživatelé využívají Twitter jako zdroj informací i zábavy, a toho se dá v rámci byznysu efektivně využít. Například kvalitně provedený real-time marketing, v rámci kterého reagujete prostřednictvím vaší značky na aktuální dění, může vaši firmu posunout kupředu.
Oproti Facebooku a Instagramu je dobré na Twitteru zvolit naprosto odlišný styl komunikace, a to zejména být aktuální, stručný, rychlý a retweetovat (sdílet) k vašemu profilu relevantní tweety jiných uživatelů. Sílu retweetování lze hezky demonstrovat například na tweetech vizionáře a miliardáře Elona Muska. Na počátku roku 2021 poslal do světa tweet, ve kterém informoval o tom, že jeho firma Tesla bude přijímat jako platební metodu bitcoiny. To se ihned podepsalo na cryptoměnovém trhu, kdy začala cena bitcoinu výrazně stoupat. Musk ale v červnu sdílel další tweet s textací „#Bitcoin ????“. Hned na to se jeho hodnota propadla o 7 %. Pouze jediný tweet vlivného člověka změnil světové cryptoměnové trhy. Potenciál síly tweetů je tedy opravdu velký.
Specifikem Twitteru je tedy textový minimalismus. K čemu je potřeba omáčka, když se to dá shrnout do 280 znaků? Stručnost a jasnost sdělení je na Twitteru základ. Občas se může zdát, že jsme se ocitli na facebookové zdi z roku 2010, kdy převládaly příspěvky s odpovědí na typickou otázku „Co se vám honí hlavou?“. Krásná ukázka toho, že se trendy opakují. Sílu omezených znaků na Twitteru objevila například americká firma Charming, která vyrábí toaletní papír. Svou komunikaci na Twitteru založila na záchodových vtípcích či originálním zapojování fanoušků pomocí jejich vlastních hashtagů. A dnes se Charmin například na svém Twitteru ptá: „Měli byste zvednout telefon, když příroda volá?“
Marketing na Twitteru
Dostáváme se tedy k odpovědi na otázku – proč být jako firma na Twitteru? Lidé chodí na Twitter zjišťovat co je nového nejen ve světě, ale i na trhu. To může být pro váš byznys skvělá příležitost. A jak na váš profil přilákat relevantní uživatele? Ideální startovní čáru mají především mezinárodní firmy, které komunikují v angličtině. Anglicky mluvících uživatelů je totiž na Twitteru nejvíce. A také Twitter Ads pro tvorbu reklamních kampaní si s angličtinou rozumí nejlépe.
Dále je nutné myslet na to, že každému byznysu funguje něco jiného. Někdo má dokonale promyšlenou strategii s přesnými časy – kdy a co publikovat, jiní zas reagují jen když je třeba a další tweetují naprosto bez rozmyslu. Fungovat může všechno, jak nám předvedl bývalý prezident Spojených států Donald Trump, který na svém tweetovacím vrcholu tweetoval denně v průměru 34,8 tweetů! Obecně se doporučuje tweetovat 2-5x za den, a to kvůli tomu, že průměrná životnost jednoho tweetu se pohybuje mezi 15-20 minutami.
Pokud to ale myslíte s Twitterem vážně, je podle nás dobré mít alespoň rámcovou komunikační strategii. Při vymýšlení této strategie je dobré si zodpovědět níže zmíněné otázky a dále je pak rozvíjet:
- Čeho chci docílit?
- Kdo je moje cílová skupina/ideální zákazník a je vůbec na Twitteru?
- Jaký typ obsahu budu sdílet?
- Co moje cílová skupina potřebuje a co ji mohu nabídnout?
Twitter v České republice
Když si rozebereme jednotlivé otázky s ohledem na naše české luhy a háje, dostaneme se k následujícím odpovědím. V České republice to je s Twitterem docela oříšek. Podle dostupných internetových statistik je na něm pouze 390 000 uživatelů, což je oproti Facebooku, který jich má 5,3 milionů, celkem málo. Uživatelské složení Twitteru v Česku je specifické. Mimo novináře, politiky a další typické uživatele Twitteru, zde převládá generace Z (lidé narození od poloviny 90. let do roku 2012). Ti se obvykle zajímají o témata jako jsou technologie, sociální otázky, životní prostředí, politika a hudba. Pokud však svou značkou či firmou dokážete tyto uživatele oslovit, máte v českém rybníčku vyhráno. Jestli ale vaše značka není zaměřená na jednu z takto specifických cílových skupin, nejspíš se stane, že vám twitterování přinese více práce než užitku.
A které konkrétní obory by tedy mohly uživatele Twitteru v České republice zaujmout? Jak už jsme psali, Twitter je médium, na kterém lidé hledají aktuální zprávy a informace ze světa. Pokud jste firma nebo projekt a stále něco tvoříte či inovujete, mohlo by to zajímat uživatele Twitteru v reálném čase. Obory jako jsou IT, média nebo třeba marketing, bývají na Twitteru hojně sledované. Pokud se vaše firma či projekt jakýmkoli způsobem dotýká mezinárodního dění či politiky, také zpozorněte! Taková témata uživatelé Twitteru přímo milují. Jste nezisková organizace či politický think-tank? To by též mohlo fungovat!
Tak to by bylo a můžeme spustit reklamy! Řeknete si. Ovšem, ne tak rychle. V Čechách je to složitější i s twitterovou reklamou. Ta nepodporuje češtinu, a tak jsou české reklamy většinou zamítnuty. Dá se to obejít například psaním tweetů bez diakritiky (což není nejšikovnější řešení), nebo skrze prostředníka, kterým je pro střední a východní Evropu společnost Httpool.
Pokud tedy chcete se svým byznysem prorazit na Twitteru v České republice, zvažte to opravdu důkladně. Podle našich zkušeností je k tomu zapotřebí důkladně promyšlená strategie a větší množství času. V některých případech ani to stačit nemusí. Být na Twitteru, protože to vypadá na vašich webových stránkách dobře, by nemělo být vaší hlavní motivací. Jestli ale dokážete vytvořit obsah, který vyvolá diskuzi či zaujme twitterové publikum, jděte do toho! Podnikáte-li v jedné z výše zmíněných oblastí, je možná dobré si položit otázku: „Není načase to s Twitterem rozjet?!“
Jestli máte klasický e-shop s vyladěným Facebookem a Instagramem a myslíte si, že máte českému publiku co nabídnout i na Twitteru, rádi vám poradíme jak na to. Nebo můžete rovnou nechat tvorbu profilu a obsahu na nás. 🙂
Potřebujete dodat svým sociálním sítím šťávu, chcete dobýt brány Twitteru? Dejte se do toho s námi!
Zjistit více