Content marketing: Znáte 5 nejlepších typů obsahu v roce 2020?
Infografika, článek na blog nebo podcast? Lámete si hlavu nad tím, jaký obsah bude pro váš projekt fungovat nejlépe? Pak jste u nás rozhodně na správné adrese! V dnešním článku vám prozradíme 5 nejlepších typů obsahu, se kterým letos (a také v této pohnuté době) rozhodně nešlápnete vedle.
Content marketing aneb zaujměte a tvořte hodnoty
Content marketing, nebo chcete-li obsahový marketing, se v posledních letech dostal do popředí zájmu marketingového světa. Z toho jasně vychází, že je také silně konkurenčním prostředím, a proto je více než nutné se v tomto odvětví přizpůsobovat aktuálním trendům, a hledat stále nové cesty, jak zaujmout.
Podstatou content marketingu je tvorba hodnotného, relevantního a konzistentního obsahu, jehož účelem je zaujmout a získat cílové publikum — dosáhnout reakce zákazníka, která časem přinese kýžený zisk.
Dlouhodobý obsah rozhodně dává smysl (a obzvlášť teď)
Jedná se tedy o formu nepřímého marketingu, která stojí sice více námahy, času a má delší dobu návratnosti než výkonnostní marketing, ale zase vytváří trvalé hodnoty a pomáhá budovat důvěryhodný vztah s potencionálními zákazníky.
Navíc v současné době, kdy je ochromen přímý prodej, a nikdo nedokáže říct, kam se bude marketingový svět ubírat, rozhodně dává smysl se zaměřit na tvorbu dlouhodobého obsahu, který bude přínosem pro vaše zákazníky a můžete z něho těžit i v budoucnu.
Jaké obsahové trendy byste měli zařadit do své marketingové strategie?
1) Video a živé vysílání
Video obsah bude i v roce 2020 stále patřit k nejatraktivnějším formátům. Podle průzkumů až třetina veškeré online aktivity zahrnuje právě sledování videí (pozn. data samozřejmě vznikla před vypuknutím koronavirové epidemie, dá se předpokládat, že v současné době jsou tato čísla ještě mnohem vyšší). Pokud jste tedy odkládali založení firemního Youtube kanálu nebo točení krátkých videí pro vaše sociální sítě, rozhodně je právě teď ideální čas.
S videem souvisí jeden z největších trendů v obsahu, kterým je jednoznačně živé vysílání. Opět podotýkáme, že v současné době tento obsah nabývá asi na největšího významu, protože většina „offline“ akcí, setkání, porad a eventů se bude muset přizpůsobit a přesunout do onlinu (což se také postupně děje).
Jedním z nejjednodušších způsobů, jak vyzkoušet přímý přenos, je Facebook Live a Instagram Live — vaše firma může například uspořádat živé otázky a odpovědi a komunikovat v reálném čase se svým publikem.
2) Uživatelem generovaný obsah (UGC)
Až 85 % spotřebitelů považuje UGC za obsah s větším vlivem než ten, který produkuje samotná značka.
Působivé, že? Tak si pojďme říct, co se pod touto zkratkou vlastně skrývá.
Uživatelem generovaný obsah je takový, který byl v souvislosti s určitou značkou vytvořen a publikován uživateli. Jedná se tedy o bezplatnou propagaci značky samotnými fanoušky, přičemž tento obsah může být jakýkoliv — blogové články, obrázky, příspěvky na sociálních sítích atd.
Nejlepším příkladem, jak z tohoto typu obsahu vytěžit maximum, je nedávná kampaň Coca Coly — Share a Coke (určitě jste zaznamenali i u nás). V rámci této kampaně značka vybízela (i prostřednictvím mnoha influencerů) lidi k tomu, aby poté, co objeví své jméno na tomto populárním nápoji, svůj objev sdíleli na sociálních sítích. Skvělý marketingový tah s neuvěřitelným virálním dosahem.
Používání UGC vám může pomoci v mnoha obchodních aspektech. Skvěle se uplatní při zapojením uživatelů, zvyšování dosahu a povědomí o značce a také při budování důvěry a loajality k vaší značce.
Zamyslete se, zda by nebylo možné UCG využít i pro vaši firmu. Inspirujte se Coca Colou a zkuste například vytvořit limitovanou edici personalizovaných produktů, povzbuďte zákazníky ke sdílení vašeho produktu na zajímavém místě, vytvořte atraktivní asociaci s vaším produktem či službou, kterou bude chtít zákazník sdílet atd. Tento typ obsahu rozhodně nabízí mnoho příležitostí k růstu a získávání cílového publika.
3) Blogové články
I přesto, že blogy jako takové mají pravděpodobně největší slávu úspěšně za sebou, stále mají v obsahovém marketingu nenahraditelné místo.
Tvorba blogových článků vyžaduje menší námahu než například tvorba videí (nutno však podotknout, že bez nápadů, času a kvalitních zdrojů to nepůjde), a pokud se zaměříme i na efektivní SEO, mohou vaše články dlouhodobě přivádět potencionální zákazníky bez nutnosti placené propagace.
Stále se vyplatí zaměřit svou tvorbu na recenze, případové studie a další formáty, které souvisí s vaším produktem či službou a ideálně pomohou s řešením specifického problému vašeho cílového publika. Nezapomínejte ani na doplnění kvalitních zpětných odkazů.
4) Podcasty
Největší boom v obsahovém marketingu zažívají v poslední době rozhodně podcasty. V současné době existuje okolo 900 tisíc podcastů a více než 30 milionů vyprodukovaných epizod. Podle průzkumů se jejich poslechovost v posledních letech ztrojnásobila.
V Americe si alespoň jeden podcast poslechlo už 51 % lidí. U nás jsou procenta poslechovosti zatím o něco nižší, ale audiovizuální obsah se rozhodně stává stále populárnějším napříč různými věkovými kategoriemi. Možná jste také zaznamenali, že kromě osobních podcastů vzniká i stále více těch firemních.
Pokud si na tvorbu podcastů netroufá nikdo z vašeho týmu, může být dobrou cestou spojení s influencerem, který produkuje relevantní audio obsah pro vaši cílovou skupinu.
Jedno je jisté — podcasty jsou skvělým způsobem, jak vyprávět příběh vaší značky a umožnit lidem se s ní ztotožnit. Jejich popularita bude mít pravděpodobně i v budoucnu vzrůstající tendence.
5) Další obsah, který zaručeně zaujme vaše zákazníky
Existují samozřejmě další formy obsahu, kterým marketingový analytici předpovídají světlé zítřky. Jakým směrem je vhodné zaměřit pozornost?
- Virtuální realita (tvorba zábavného obsahu s prvky virtuální reality)
- Infografiky různého zaměření (vizuální zpracování statistik, výzkumů atd.)
- Konverzační marketing — chatboti, živá podpora zákazníků
- Dynamický obsah — personalizace obsahu webových stránek
Jaké trendy v obsahovém marketingu vás zaujaly nejvíc? Uvažujete, že byste některý z nich zařadili do své obsahové strategie? Který z trendů by podle vás mohl v aktuální situaci fungovat nejlépe?
Budeme moc rádi, když se s námi podělíte o váš názor :-).