Desatero nešvarů, kterým se vyvarovat při tvorbě webu
Vytvořili jste své firmě webové stránky, ale nepřináší takové výsledky, v jaké jste doufali? Nebojte, tenhle problém se zdaleka netýká jenom vás. Nebudeme vám ale mazat med kolem pusy, důvodů nízké návštěvnosti či nedostatečného prodeje vašich produktů a služeb skrze webové stránky může být značné množství. Jejich odhalení a náprava si žádá detailní sledování chování návštěvníků na webu a přesné vyhodnocování výsledků. To se bohužel občas neobejde bez individuálních konzultací se specialistou. Nemusíte ale zoufat. Přece jenom pro vás máme první pomoc. Netýká se náhodou některý z následujících častých nešvarů právě vás?
1. Není jasné, co nabízíte
Zaujmout uživatele je v současné zrychlené době čím dál tím náročnější. Pokud návštěvník vašeho webu nepozná okamžitě na první dobrou, čím se jako firma zabýváte a co zákazníkovi vlastně nabízíte, veškerý potenciál webovek umírá. Zaměření vašeho podnikání by mělo křičet nejen z textů, ale také z použitých obrázků, videí a ideálně i ze samotného web designu. Nejlépe si tento bod vyzkoušíte tak, že poprosíte okolí, aby web ukázalo svým známým, kteří ho ještě neviděli. Možná budete překvapeni, jakých odpovědí se dočkáte.
Z webu naší klientky JUDr. Gabriely Krejzové poznáte okamžitě, čím se zabývá a jaké služby nabízí.
2. Nepřehlednost
Na internetu milujeme to, že stačí pár kliknutí a vše, co hledáme, je nám naservírováno během chviličky. A přesně tak by měly fungovat i vaše stránky. Jejich navigace by měla být pro návštěvníka jasná a intuitivní. K tomu vám pomůže jednoduché hlavní menu, které slouží jako pomyslná mapa pro čtenáře. My doporučujeme, aby bylo menu dobře viditelné a optimálně obsahovalo maximálně 5-7 položek.
Jednoduché a přehledné menu v horní liště jsme vytvořili na webu Realitní kanceláře Kolenović.
3. Nepraktičnost a nevkus
Ačkoliv se říká, že vzhled prodává, pořád je důležité se držet nohama na zemi. Což u designu webových stránek platí dvojnásob. Pozor, abyste všelijakými vymoženostmi web nepřekombinovali a raději se držte starého dobrého přísloví – v jednoduchosti je krása. Kromě estetična je ale potřeba myslet i na praktičnost. Použité písmo musí být dobře čitelné, a to jak z hlediska jeho velikosti a fontu, tak především barvy.
Dalším velkým zádrhelem mohou být obrázky a videa. Těch by nemělo být příliš málo ani příliš mnoho. Bez obrázků vypadají stránky nudně a nezajímavě. S přílišným množstvím může web vypadat naopak přeplácaně a vysoký počet obrázků a videí má také negativní vliv na náš následující bod.
4. Pomalé načítání stránek
Řekněte sami, jak dlouho vydržíte čekat u točícího se kolečka při načítání stránky? Udává se, že průměrně je to 3-5 vteřin. Dlouhé načítání negativně působí na umístění webu při řazení výsledků ve vyhledávání a může ovlivnit i výkon PPC reklam. Otestovat rychlost vašich stránek si přitom můžete i sami. Stačí si otevřít Google nástroj PageSpeed Insight, vložit URL vašeho webu a počkat na výsledky. Ideálně byste měli získat nad 70-80 bodů.
5. Dlouhé, nudné a gramaticky chybné texty
Webové stránky fungují jako vaše vizitka, kterou tvoříte primárně pro své zákazníky, nikoliv pro sebe. Textace na webu by proto neměly být příliš dlouhé a měly by být psané čtivým jazykem. Lidé stráví na stránkách v průměru 1 minutu, takže si dejte práci se sepsáním heslovitých, krátkých a úderných vět, které obsahují pro vaše zákazníky relevantní informace.
Veškeré texty si po sobě několikrát přečtěte a zkontrolovat je dejte nejlépe i někomu dalšímu. Časté překlepy, pochybný slovosled či gramatické chyby odradí nejednoho návštěvníka. Pozor také na odborný styl psaní. Vždy je potřeba si předem určit, kdo je vaší cílovou skupinou a tomu celý web přizpůsobit.
6. Web není optimalizován pro mobilní zařízení
Nezapomínejte, že spousta vašich návštěvníků přichází na web z telefonu či tabletu. Dejte si proto záležet s nastavením optimalizace nejen pro různá zařízení, ale také pro různé prohlížeče. Kontrolu funkčnosti a designu proveďte vždy na více typech zařízení.
Mobilní verze webu by měla odpovídat té počítačové. Podívejte se, jakou jsme vytvořili pro web SVAČ!
7. Nefunkčnost
Vyzkoušeli jste si, zdali na vašem webu skutečně vše funguje tak, jak má? Úspěšný web musí být z uživatelského hlediska plně funkční. To se týká každého formuláře, který musí jít vyplnit i odeslat a také všech tlačítek, které musí někam vést. Pokud vám dočasně některé funkce na stránkách nefungují, raději je skryjte.
Nevíte jak na to? Napište nám! Vytvoříme vám web na míru, který má šťávu.
Jdu do toho!8. Zastaralé informace
Není nic jednoduššího, než aktualizovat informace na internetu, kde vám to zabere pouhých pár minut. Udržujte proto svou internetovou vizitku co možná nejaktuálnější a pravidelně měňte zastaralé informace a doplňujte novinky. Ať už se to týká kontaktů, otvírací doby, probíhající akce nebo slevy či dostupnosti nabízených produktů a služeb.
Zvyšujete ceny? Změňte je také na webu, aby vaši zákazníci nebyli nepříjemně překvapeni. Podívejte se na jednoduchý a přehledný ceník, který jsme vytvořili na webu advokátky Gabriely Krejzové.
9. Nenaplňujete očekávání návštěvníků.
Spustili jste na web placenou reklamu, která přinesla dostatek návštěvníků, ale ti nedělají na stránkách to, co byste si přáli? Jedním z možných důvodů je fakt, že se váš potenciální klient sice proklikl z reklamy na cílovou stránku, ale nenašel na ní vůbec to, co očekával a potřeboval. Právě vymazlená a promyšlená landing page rozhoduje o tom, zdali jen přijdete o peníze za reklamu či dovedete uživatele k provedení objednávky, odeslání formuláře či k jinému typu konverze.
Vyvolávejte v návštěvnících chuť něco na webu učinit skrze takzvané „call to action“ fráze. Znít mohou například takto:
„Pošlete si poptávku“, „Zavolejte nám“, „Přečtěte si o produktu více“, „Podívejte se na naše reference“
Call to action prvky je ideální používat přímo do popisku tlačítek, tak jako jsme to udělali na webu SVAČ!
10. Nezkoumáte svůj web.
Bez pořádného měření nejsou koláče. Nasaďte si na webové stránky některý z analytických nástrojů a ponořte se do zkoumání vlastního webu. Jednou z možností je například nástroj Google Analytics. Podívejte se, co vaši návštěvníci na webu dělají, kam se nejvíce proklikávají, kolik času na které podstránce tráví, ze kterých záložek nejčastěji odchází a z jakých zdrojů naopak přichází? Díky všem těmto datům budete schopni detailněji určit problémy a web pro uživatele vyladit.
Dáme vám pouze dobrou radu na závěr. Nepodceňujte tvorbu webových stránek. Pokud se vám totiž podaří vymazlit opravdu skvělý web, věřte nám, že bude plodit ovoce.
A pokud vám ani náprava zmíněných nešvarů nepřinesla kýžené výsledky nebo vůbec nevíte, jak tento plodný web vytvořit, ozvěte se nám. Rádi vám s vaší internetovou vizitkou pomůžeme a vymáčkneme z ní maximum.